Onderhoud

PSG Wonen zorgt er uiteraard voor dat het verhuurde in een goede staat blijft. Dit wordt ook wel de instandhoudingplicht genoemd. Als een goed huurder heeft u de plicht om de woning en de gemeenschappelijke ruimtes te verzorgen. Dit heet ook wel de verzorgingsplicht.
 
Als er sprake is van nalatigheid, onoordeelkundig gebruik of opzet, dan is de huurder altijd aansprakelijk voor de kosten van herstel. Onderhoud en reparatie aan zelf aangebrachte voorzieningen vallen onder verantwoordelijkheid van de huurder, tenzij vooraf anders is vastgelegd.

Reparaties

Indien PSG Wonen uw woonruimte in beheer heeft kunt u reparatieaanvragen bij ons melden. Echter er zijn reparaties die door u zelf verricht dienen te worden, onderstaand kunt u zien wat voor uw rekening komt en wat voor rekening van de verhuurder komt (H = huurder & V = verhuurder), sommige reparaties komen voor rekening van de verhuurder, maar andere reparaties komen voor rekening van de huurder.

 Alle reparaties conform het Besluit Kleine Herstellingen (BW, titel 7.4, art. 217) komen voor rekening van de huurder. Controleert u vooraf of de reparatie voor uw eigen rekening komt. Houdt u er rekening mee dat indien de servicemonteur voor niets bij u langs komt hieraan wel kosten zijn verbonden.

Deze kosten bedragen € 65,- excl. BTW. Uiteraard kan PSG Wonen de reparatie ook voor u verzorgen indien de kosten voor uw eigen rekening komen.

U kunt een reparatieverzoek uitsluitend schriftelijk doen. Dit kunt u doen via email, fax of door gebruik te maken van het contact formulier op de website. Omschrijf het probleem zo goed mogelijk en geef aan op welke telefoonnummer(s) wij u kunnen bereiken.

Zodra uw reparatieaanvraag ontvangen is, zal een servicemonteur of vestigingsmedewerker contact met u opnemen om een afspraak te maken of krijgt u van ons het telefoonnummer van de service monteur zodat u zelf contact met hem op kunt nemen.


Reparatieverzoek

Valt het onderhoud onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar of zijn de kosten voor u als huurder. U kunt uw reparatieverzoek in ieder geval melden op maandag t/m vrijdag van 09:00 - 17.00 uur.

Voor spoedeisende reparatieverzoeken kunt u buiten kantooruren ook op dit nummer terecht. Een reparatieverzoek is spoedeisend indien er sprake is van direct gevaar voor de bewoners, zoals een gaslekkage.

Tevens kunt u uw reparatieverzoek indienen via email naar de betreffende vestiging van PSG Wonen dan krijgt u binnen 24 uur telefonisch of per e-mail bericht over de datum en het tijdstip van de afspraak. Vermeldt u in uw melding ook uw telefoonnummer en e-mail adres, er kan dan contact met u worden opgenomen als er aanvullende informatie nodig is over uw reparatieverzoek of als de reparatie niet op de door u voorgestelde datum uitgevoerd kan worden.

Uitvoering reparatieverzoek

Reparatieverzoeken worden binnen 10 werkdagen uitgevoerd. Spoedeisende reparatieverzoeken worden in principe direct, doch uiterlijk binnen 2 werkdagen uitgevoerd. Uitvoering vindt plaats door PSG Wonen gecontracteerde aannemers. De vakman kan zich desgewenst bij aankomst legitimeren.

In sommige gevallen is het noodzakelijk dat er eerst een opname van de werkzaamheden wordt gemaakt waardoor de werkzaamheden dezelfde dag niet (volledig) kunnen worden uitgevoerd. Indien mogelijk wordt er in ieder geval een noodvoorziening aangebracht. Als het reparatieverzoek niet in de eerste afspraak kan worden afgehandeld, brengt de vakman u op de hoogte van de vervolgacties en plant met u een vervolgafspraak.


Gaskachels, CV en Geisers

PSG Wonen wijst u erop dat u zorg moet dragen voor de jaarlijkse schoonmaak van de gaskachels, centrale verwarmingssysteem en/of geisers tenzij u contractueel iets anders bent overeengekomen. PSG Wonen kan u hiervoor bepaalde bedrijven adviseren. In sommige gevallen heeft de verhuurder reeds een servicecontract met een bedrijf afgesloten. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met PSG Wonen. Omdat het schoonmaken van apparatuur uiterst belangrijk is voor de veiligheid, de correcte werking en een langere levensduur vragen wij u indien u niet van de diensten van Kalisvaart gebruik maakt, een kopie van de nota aan ons toe te zenden voor onze administratie. Indien u dat verzuimd gaan wij er van uit dat er geen onderhoud is gedaan en komen eventuele reparatiekosten voor uw rekening.


Algemeen onderhoud

Het schoonmaken en schoonhouden van apparatuur is een belangrijk aspect van het goed blijven functioneren van die apparatuur. Dit geldt dus niet alleen voor CV, geisers en gaskachels, maar ook voor de koelkast, wasmachine, vaatwasser en andere huishoudelijke apparatuur. Bedenk goed dat wanneer deze apparatuur kapot gaat door onoordeelkundig gebruik (verzuimen van regelmatige schoonmaak en het uitvoeren van kleine reparaties), de kosten van reparatie voor de huurder zijn. Daarnaast dient u de apparatuur te gebruiken zoals in de gebruiksaanwijzing van de leverancier is aangegeven. Indien geen gebruiksaanwijzing aanwezig is dient u er zelf voor te zorgen dat u de juiste werking van het apparaat weet.